WERKSTRESS NIEUW HYPE OF ONDERSCHAT PROBLEEM?

De week van de werkstress

Gisteravond werd aan dit thema in de uitzending van Pauw aandacht besteed. Volgens de laatste berichten is werkstress beroepsrisico nummer 1. Wanneer spreken wij nu over stressklachten en hoe herken je stress bij jezelf? En wat zijn de gevolgen.

Bij werkgerelateerde stressproblemen kun je een onderscheid maken in (werk)stress, overspanning en burn-out. Wanneer spreken wij van stress, overspanning en burn-out?

 Bij (werk)stress zie je dat de relatie tussen de persoon en zijn omgeving verstoord raakt. Vaak heel geleidelijk zie je dat de aandacht en de energie uitgaat naar datgene wat de persoon in kwestie niet kan veranderen. Bijvoorbeeld: Een werknemer kan een reorganisatie niet voorkomen. De toenemende werkdruk die daarbij optreedt veroorzaakt en verhoogt de stress. De persoon gaat deze werkdruk geleidelijk meer ervaren als een niet te veranderen gegeven. Met gevolg dat hij voortdurend over zijn grenzen gaat.

Overspanning treedt op na ongeveer drie maanden. De persoon ervaart dat er teveel van hem wordt gevraagd, er kan sprake zijn van tegenslagen of hij ervaart te weinig steun uit de omgeving. Dat leidt tot extra spanning. Als je hiermee niet meer kunt omgaan raak je overbelast. De persoon verliest het overzicht en raakt de greep meer en meer op de situatie kwijt.

Burn-out is wanneer er sprak is van een uitputtingsreactie van lichaam en geest en is een gevolg van soms jarenlange (werk)stress. Het herstel is meestal langdurig. De uitputtingsreactie wordt vaak op zowel fysiek, mentaal, emotioneel en energetisch niveau ervaren.

Hoe herken je (werk)stress bij jezelf?

Fysiek: vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn, buikpijn, gejaagd gevoel, slaapproblemen, hyperventilatie, nek en schouderklachten, rugpijn.

Mentaal: concentratieproblemen, druk ervaren, geheugenverlies, verliest vertrouwen.

Emotioneel: verwarring, hopeloosheid, woede, frustratie, cynisch, angstig.

Energetisch: niet meer kunnen genieten, weinig tot geen energie, niet meer kunnen ontspannen.

De gevolgen (Werk)stress leidt al in een vroeg stadium tot klachten. Met name de fysieke klachten zijn een belangrijk signaal. Wanneer je deze blijft negeren dan kan de werkstress overgaan in overspannenheid en uiteindelijk leiden tot een burn-out. Gevolg in het laatste geval is, dat de persoon die het treft langdurig uitgeschakeld is. Het gevoel van totale ontreddering overheerst en worden gevoed door schuldgevoel, gevoel te hebben gefaald. De persoon heeft het gevoel dat hij zichzelf is kwijtgeraakt. Er volgt een lange weg van herstel. In dat kader is (werk)stress dan ook een nog onderschat probleem en vraagt om meer aandacht.

Voorkomen is beter dan genezen

Het klinkt cliché, maar ook hier geldt dat vroegtijdige onderkenning van de stressklachten en deze vervolgens serieus nemen heel veel leed voorkomt. Een counselor is opgeleid om mensen met (werk)stressklachten te begeleiden. Wanneer je meer wilt weten over hoe een traject er uit ziet, neem dan gerust contact met mij op.

Zorg goed voor jezelf!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *