STRESS VAN BUITENAF BEZIEN

In mijn vorige blog heb ik aandacht besteed aan de drie verdedigingsmechanismen: fight, flight en freeze. Voordat ik inga op hoe je stresssignalen kunt herkennen, wil ik stilstaan bij wat stress veroorzaakt.

De volgende prikkels of gebeurtenissen, ook wel aangeduid als stresssoren, kunnen stress veroorzaken:

  • Zwangerschap/geboorte
  • Verhuizing
  • Werkdruk
  • Scheiding
  • Ziekte
  • Werkeloosheid
  • (Financiële) zorgen
  • Relatieproblemen
  • Overlijden
  • Leefgewoonten

Of de stressor leidt tot een stressreactie is per mens verschillend. Het hangt af van hoe je kijkt naar de stressor en welke mogelijkheden jij ziet om deze op te lossen. Dit kan per moment of levensfase verschillen. Ik noem dit vermogen, de mate van ‘veerkracht’.

En hoe herken je stressklachten?

Vooropgesteld, kortdurende stress is niet ongezond. Zodra de stressvolle situatie voorbij is, verdwijnen de klachten. De theorie spreekt van gezonde stress wanneer de ervaren spanning in goede verhouding staat tot de uitdaging. Neem bijvoorbeeld examenstress. Zodra je het examen hebt gedaan, verdwijnt de spanning. Je houdt de controle.

Stress die langer aanblijft, wordt ongezonde stress genoemd. Bij langdurige stress kunnen klachten op verschillende niveaus optreden.

Lichamelijk

Langdurige stress geeft door voortdurende spanning klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, nek- en rugklachten. Door de voortdurende aanspanning van spieren, gaan deze verzuren en gaan pijnlijk aanvoelen. Wanneer je tijdens je slaap onvoldoende kunt ontspannen, dan treedt stramheid en stijfheid op bij het opstaan. Verdere lichamelijke signalen waaraan je stress kunt herkennen zijn: snellere ademhaling, snellere hartslag, hogere bloeddruk, transpireren, koude handen, droge mond, gespannen spieren, vermoeidheid, spanningsklachten, slaapproblemen, stofwisselingsproblemen, afnemende weerstand, hoofdpijn/migraine, etc.

Geestelijk

Langdurige stress veroorzaakt eveneens cognitieve problemen. Hierbij moet je denken aan problemen bij: concentratie/aandacht, geheugen, informatieverwerking, plannen, etc.

Emotioneel

Op emotioneel niveau kan stress leiden tot: angst, depressie, labiliteit, overprikkeld, moeilijk afstand nemen, schuldgevoel, etc.

Gedrag

Langdurige stress kan je gedrag beïnvloeden. Jezelf meer terugtrekken, geïrriteerd reageren. Maar ook ongeduldig, gehaast, uitstelgedrag, traag, nergens zin in hebben kunnen wijzen op teveel stress.

Dat stress tot een vicieuze cirkel kan leiden, zal ik in mijn volgende blog behandelen. Herken je meerdere stressklachten en wil je jouw stress de baas worden? Neem dan gerust contact met mij op. Meer informatie over mijn praktijk vind je op www.coachingforward.nl

 

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *