IN WELKE STAND SCHIET JIJ BIJ STRESS?

In de serie: ‘Hoe herken je stress’, is dit het eerste artikel.

Bij stress kun je in drie verdedigingsmechanismen schieten: fight, flight en freeze.

Reageer je vanuit fight, dan kies je voor wat ook wel genoemd wordt de bovenpositie. Je gaat als het ware boven de ander staan. Zinnen zoals: ‘je moet’, ‘ik vind’, ‘ik wil’ horen bij deze stand. Je geeft de ander weinig ruimte en oordeelt zichtbaar over datgene wat plaatsvindt.

Reageer je vanuit flight, dan is je angst om mensen aan te spreken duidelijk herkenbaar. Onzeker lachen, omslachtig praten en woorden zoals: ‘eigenlijk’, ‘misschien’ een ‘beetje’ horen hierbij. De angst die je voelt richt zicht op het feit dat je hoopt dat mensen je nog steeds aardig zullen vinden.

Reageer je vanuit freeze, dan val je stil. Voor anderen lijkt het alsof je er even niet bent. Vaak voel je je verward en word je overspoeld door allerlei gedachtes en gevoelens. Je weet niets te doen of te zeggen. En wanneer je reageert dan zijn het vaak sociaal wenselijke antwoorden, waarbij je moeilijk tot geen contact maakt met je eigen emoties.

Wat is jouw meest voorkomende stand bij Stress? Reageren vanuit één van deze ‘standen’ zorgt dat je minder effectief bent.

Tips om effectiever te reageren:

Bij fight: Probeer je verborgen oordeel dat zich veelal laat vertalen in boosheid te vervangen door mildheid en nieuwsgierigheid.

Bij flight: Vaak is hier het diepliggende thema angst om verstoten te worden. De eerste stap is om je angst te (h)erkennen en de tweede stap is om deze angst minder machtig te maken. Dit kun je doen door te accepteren dat je angst voelt en te onderzoeken wat de onderliggende overtuigingen zijn. Toets deze overtuigingen eens aan de realiteit en vervang ze door reële overtuigingen. Oefen je durf, door te doen wat je wilt.

Bij freeze: Bij deze stand voel je vaak niets. De verwarring is daarvoor te groot en je kunt paniek voelen. Een eerste stap om hieruit te komen, is jezelf toestemming geven om het even niet te weten. Daarnaast is het contact houden met je lijf heel belangrijk. Probeer te voelen wat je ervaart. Soms is dat een emotie, maar het kan ook gaan om een lichamelijke gewaarwording (zweten, hartkloppingen, tintelen). Op deze manier waarnemen is niet eenvoudig en vraagt om oefening. Een paar momenten per dag even stil staan of zitten en je gewaar te worden van je lichaam kan helpen om beter te voelen. Mindfulness beoefenen is een manier om jou daarbij te helpen.

Als de tips niet toereikend zijn, neem dan contact met mij. Ik begeleid jou graag om stress de baas te worden. Meer informatie over mijn praktijk vind je op www.coachingforward.nl



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *