DE ROL VAN EEN COACH EN COUNSELOR BIJ STRESSKLACHTEN

Onderzoek toont aan dat een op de acht werknemers getroffen wordt door een burn-out en dat in de meeste gevallen van ziekteverzuim de oorzaak hoge stressklachten betreft. Voor zowel werkgevers als werknemers is het daarom belangrijk om serieus naar deze klachten te kijken en ook hier geldt: ‘beter voorkomen, dan genezen’.

De rol van een coach, counselor 

Voordat ik inga op wat de rol van een coach en counselor kan zijn bij stressklachten, zal ik kort uitleggen wat het verschil is tussen beiden.

Coachen richt zich op het verhogen van (werkgerelateerde) vaardigheden bij de werknemer. Met als doel het verkrijgen van nieuwe inzichten, doorbreken van patronen en bewust worden van eigen mogelijkheden en grenzen.

Counselen heeft meer het karakter van hulpverlenen. Het doel is gericht op herstel, verwerken of genezen. In counseling wordt meer gewerkt aan de innerlijke kant van de werknemer.

Opvallend is, dat wanneer we spreken over werkgerelateerde stressklachten de werknemer traditioneel omgeven wordt door professionals zoals: de huisarts, bedrijfsarts, vertrouwenspersoon en of psycholoog. De counselor komt in deze lijst nog onvoldoende voor. Een counselor wordt voor deze problematiek wel opgeleid. Een counselor zet niet alleen in op het probleem, maar werkt holistisch. Uitgangspunt is dat ieder mens over hulpbronnen beschikt. De medewerker wordt gestimuleerd om deze in te zetten en zo zijn herstel te bevorderen.

Nog beter zou het zijn als uitval van een medewerker voorkomen kan worden. Vroegtijdige signalering bij de werknemer en een adequate aanpak van werkgever kan hierbij helpen. In deze fase kan de inzet van een coach en/of counselor heel effectief zijn.

Vragen over dit onderwerp? Reageer gerust.

 

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *