DE KUNST VAN VERANDEREN

Voor mij zit een man die zich hardop afvraagt of het de moeite waard is om te veranderen. Zoals hij dat zelf verwoord: ‘Wanneer ik mijn houding verander, dan herkent de omgeving mij niet meer. Ze hebben nu een beeld van mij en misschien is het beter dat ik dat zo houd.’

De weerbarstigheid bij verandering

Het gevoel dat hij uitspreekt is reëel. Op het moment dat je besluit binnen je persoonlijkheidsstructuur te willen veranderen, zal de omgeving dit opmerken. Actie roept immers reactie op. Oude overtuigingen of angsten kunnen in zo een situatie de kop opsteken en leiden dan meestal tot vermijdend gedrag. We sukkelen maar weer door, ondanks het gevoel dat het anders moet. We menen te weten wat we hebben en weten niet wat we er voor terug krijgen. Spelen op save, is beter dan de onzekerheid.

Stapelen van ongenoegen

Eens zal de ‘oude jas’ echt niet meer passen. Onrust, ontevredenheid maken zich dan meester van je. Dit stagneert de groeibehoefte van jou als mens. Je komt terecht in een vicieuze cirkel. Waar ligt de sleutel tot verandering?

Selffulfilling prophecy

Om te veranderen is het belangrijk dat je je niet uitsluitend vastbijt in allerlei testjes en modellen. Er zijn enorm veel persoonlijkheidstestjes en modellen zoals bijvoorbeeld de Big Five, Persoonlijke Waardentest. Ze kunnen je inzicht geven. Echter het is belangrijk om de uitslag daarvan niet als definitief oordeel op te vatten. Dit leidt tot selffulfilling prophecy’s, waarmee ik bedoel dat we leermomenten gaan vermijden omdat we nu eenmaal vanuit de test vinden dat we introvert, emotioneel instabiel of resultaatgericht zijn. Er is meer voor nodig om tot werkelijke verandering te komen.

Sleutel tot verandering

Wat kan wel leiden tot verandering?

  • De belangrijkste vraag is: wil jij de verandering zelf? Of wordt die meer van buitenaf beïnvloed? Andere belangrijke vraag daarbij is: Waarom is juist nu het verlangen tot veranderen zo sterk?
  • Kijk naar jezelf als iemand die zijn leven lang dingen kan leren. Werk aan nieuwsgierigheid.
  • Onderzoek waar jouw weerstand vandaan komt. Wat houd je specifiek tegen? Waar zitten jouw angsten en twijfels?
  • Erken dat deze weerstand bij jou hoort. Keur het niet af.
  • Verandering gaat om een geleidelijk proces. Maak voor jezelf kleine stapjes. Bedenk dat wanneer je jarenlang niet hebt gesport, je een week voor de marathon van New York niet kan verwachten dat je deze gaat uitlopen. Maak voor jezelf een ‘schema’ en stel kleine doelen.
  • Beloon jezelf als je een stapje in de ‘goede’ richting hebt gezet.
  • Wanneer je weerstand uit de omgeving ervaart :onderzoek dan wat dit met je doet? Onderzoek of je misschien niet te snel gaat ? Stel jezelf opnieuw de vraag vanuit welk verlangen je de verandering wenst te maken?
  • Noteer voor jezelf de winst die de verandering je brengt. Natuurlijk zul je er ook dingen voor moeten laten of verliezen. Om te zorgen dat deze negatievere aspecten niet de overhand krijgen, is het daarom goed om te noteren wat de winst is.
  • Kijk eerlijk en met liefde naar jezelf en zorg dat je niet afkeurend wordt naar jezelf.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Veranderen kost tijd. Neem de tijd om kleine stapjes te zetten en laat je zo nodig begeleiden. Mensen begeleiden binnen verandering is mijn expertise. Ik vind het boeiend om te zien hoe bevrijdend het werkt als mensen de stappen zetten die leiden tot werkelijke verandering. Stel je vraag via contact of bel mij op telefoonnummer 0652 431 705. Reageren op mijn blog kan natuurlijk ook.

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *